Energielabelproblemen.

Bron: Perfectkeur

Energielabelproblemen

Zoals u ook dagelijks merkt zijn de problemen met het energielabel groot. Graag geven we een korte toelichting op de stand van zaken voor beide labelvarianten.

Het definitieve label

Via Perfectkeur worden veel energielabelbewijzen aangevraagd. Een uitstekende oplossing voor de particulier die gedwongen wordt om zelf zijn label af te melden. Helaas zijn er in dit proces veel problemen. De site van de overheid is steeds overbelast, geeft niet altijd de juiste informatie en zorgt voor veel ergernis. Als klanten bellen naar de helpdesk van RVO worden ze van het kastje naar de muur gestuurd en de helpdesk heeft de vervelende neiging om naar ons, als erkend deskundige, te wijzen. Dit terwijl de site buitengewoon knullig ontworpen is en wij geen enkele mogelijkheid hebben om ook maar iets op te lossen. Als we met enige vertraging de labels afgemeld hebben, kunnen we de klanten het label niet toesturen, dat doet de overheid zelf.

Het energie-index certificaat

Vanwege de vertraagde vrijgave van de software is er bij de verwerking van het energie-index certificaat BRL9500 de nodige achterstand ontstaan. Inmiddels draaien we op volle toeren en zijn aardig bij. Echter hier ontstaat veel discussie omdat het label, wat uiteindelijk afgemeld wordt, van geen kanten blijkt te kloppen. Woningen die eigenlijk een A of B label verdienen, krijgen in een aantal gevallen gewoon een D enz. Deze problemen zijn aan RVO gemeld, maar die krijgen het nog niet opgelost. Het kan dus zijn dat u binnen afzienbare tijd alsnog het juiste label ontvangt. Ook heeft het even geduurd voor we de labels van de overheid terugkregen. Enkele dagen geleden kregen we er zo’n 1000 in één keer binnen. U zult begrijpen dat we even tijd nodig hebben, omdat het allemaal niet meer automatisch verwerkt kan worden, om u het label toe te sturen. Met dank aan de overheid.

Verwachting voor de komende week:

We hebben vanzelf onze klachten bij het ministerie van BZK neergelegd. Na enig aandringen hebben we net bericht van BZK gekregen dat er door RVO aan gewerkt wordt. Veel meer dan deze weinig zinvolle informatie kunnen we dus niet geven. We houden u op de hoogte van de verdere ontwikkelingen.

We vinden het va groot belang om u deze update te geven, omdat we u, door deze situatie, niet de kwaliteit van dienstverlening kunnen geven die u van ons gewend bent. We vragen in ieder geval uw begrip voor de problemen, we doen er alles aan om u zo min mogelijk te belasten, met de door de overheid veroorzaakte ellende.

Laat een reactie achter